معین بسیسو از خلال آثارش
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
- نویسنده سید محسن آرمند
- استاد راهنما نجمه رجایی محمد باقر حسینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده پایان نامه: این پایان نامه پژوهشی پیرامون «بررسی آراء و نظریات سیاسی، اجتماعی و ادبی معین توفیق بسیسو »، یکی از سه شاعر معاصر و مطرح فلسطینی میباشد که در سه بخش تنظیم شده است؛ بخش اول به آراء و افکار و مکاتب شعری بسیسو اختصاص دارد. در بخش دوم که اساسیترین قسمت این پایان نامه است با مقدمه ای در زمینه ادبیّات متعهّد و مفهوم مقاومت درشعر، اشعار وی مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش سیر تحوّل مفهوم مقاومت در دیوان شاعر بررسی شده و روشن می گردد که در این مسیر، مفهوم مقاومت از مسئله ای جزئی، به مفهومی کلی و انسانی تبدیل می شود. در بخش سوم نیز، اشعار بسیسو از لحاظ فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفته تا روشن شود که شعر این شاعر معاصر در سطحی قرار دارد که می توان او را یکی از سه شاعر اصلی فلسطین به حساب آورد
منابع مشابه
نقاب ابوذر غفاری در شعر معین بسیسو
تکنیک نقاب (قناع) در شعر معاصر عربی یکی از پربسامدترین شیوههای بیانی جهت ترسیم تجربۀ شعری شاعران است. معین بسیسو از جمله شاعران معاصر فلسطینی و چهرۀ برجستۀ شعر مقاومت است که از رمز و نماد و تکنیک قناع در شعر خود بهرۀ فراوان میبرد. قصیدۀ «من اوراق ابیذر الغفاری» از جمله سرودههای اوست که شاعر در آن شخصیت ابوذر غفاری صحابۀ پیامبر (ص) را برای بیان تجربۀ شعری و بازگو کردن اندیشههای شخصی خود بر...
متن کاملنمادهای طبیعی در سروده های پایداری معین بسیسو
یکی از برجستهترین شگردهای هنری در شعر پایداری، نمادگرایی است. شاعر برای بازتاب حقایق در سایۀ استفاده از واژگان نمادین اشعار خود را از حالت تکمعنایی بهسوی چندمعنایی سوق میدهد و زمینۀ خوانشهای متفاوت از متن و تأمّل در معنا و مفهوم شعری را ایجاد میکند. معین بسیسو از جملۀ شاعرانی است که اندیشههای پایداری در سرودههایش دامنۀ فراگیری داشته و با استفادۀ هنرمندانه از نمادهای طبیعی توانستهاست به...
متن کاملبررسی هنجارگریزی در اشعار معین بسیسو و محمدرضا شفیعی کدکنی
هنجارگریزی از نظریههای ادبی جدید است که در آن شاعر با بکارگیری اسلوبهای خاص، ساختار متداول زبان را بر هم زده، و زبانی ناآشنا میآفریند. همزمان با نشر جریان نوگرایی در شعر، شاعران معاصر فارس و عرب به نوگرایی در مفاهیم و زبان شعری خود روی آوردند. بسیسو(1926-1984م)، و شفیعی کدکنی(1318ش) از شاعرانی هستند که با گریز از هنجارهای زبان معیار، بعد زیباشناختی و تأثیرگذاری اش...
متن کاملبررسی هنجارگریزی در اشعار معین بسیسو و محمدرضا شفیعی کدکنی
هنجارگریزی از نظریههای ادبی جدید است که در آن شاعر با بکارگیری اسلوبهای خاص، ساختار متداول زبان را بر هم زده، و زبانی ناآشنا میآفریند. همزمان با نشر جریان نوگرایی در شعر، شاعران معاصر فارس و عرب به نوگرایی در مفاهیم و زبان شعری خود روی آوردند. بسیسو(1926-1984م)، و شفیعی کدکنی(1318ش) از شاعرانی هستند که با گریز از هنجارهای زبان معیار، بعد زیباشناختی و تأثیرگذاری اش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023